Andra Diaconu, psihoterapeut
"Spre deosebire de șah, în viață jocul continuă și după mat."
Isaac Asimov

Scapã de anxietate!
2017/03/01 07:01:31

    Anxietatea te face sã eziţi şi sã te îndoieşti de tine însuţi? Atunci când apare o schimbare în viaţa ta sau o situaţie nouã, eşti tensionat şi te îngrijorezi în legãturã cu ce ar putea merge rãu? Când se iveşte o oportunitate, gãseşti numeroase scuze sau argumente pentru a te retrage? Ai multe idei sau planuri, dar nu le pui niciodatã în aplicare pentru cã ar putea sã nu funcţioneze? Dacã te regãseşti în unele din aceste situaţii, înseamnã cã anxietatea deseori îţi furã plãcerile vieţii, nelãsându-te sã te bucuri liber de ele.

    Atunci când suntem anxioşi, avem tendinţa de a ne retrage. Însã evitarea creeazã un cerc vicios, din care ne e greu sã ieşim. Fugind de provocãri, creierul învaţã cã acestea sunt periculoase, iar data viitoare vom simţi o teamã şi mai mare în faţa oricãrui element de noutate. Acţiunea este deseori antidotul. Acţiunea duce la acţiune, creând şi ea un cerc, dar de aceastã datã fiind unul benefic, care ne ajutã sã ne dezvoltãm.

    O primã capcanã din care trebuie sã ieşi e cea provocatã de gândul cã anxietatea va trece. „Nu fac un anumit lucru acum, pentru cã sunt anxios. Voi încerca altã datã, când mã voi simţi mai încrezãtor.” Dar capcana pe care nu o vedem e cã nu voi avea niciodatã mai multã încredere, dacã nu încerc sã fac ceva nou. Încrederea în sine vine din acţiune. Astfel creierul învaţã cã nu se întâmplã nimic groaznic. Chiar şi un eşec poate sã ne înveţe ceva, ne poate oferi o nouã perspectivã şi mai multã experienţã pe viitor. În loc sã fugim de orice ar putea merge rãu, învãţãm cã putem face faţã chiar şi unui deznodãmânt negativ.

    Primul pas e întotdeauna cel mai greu. Dar odatã ce îl faci, întregul proces devine mai uşor. Cu cât alegi mai des sã acţionezi, cu atât cresc şansele de a avea succes şi, împreunã cu reuşita, vine şi încrederea în sine. Majoritatea scriitorilor spun cã secretul unei creaţii reuşite este sã începi sã scrii, chiar dacã nu eşti sigur sau nu ai inspiraţie. Îndoiala e absolut naturalã. Creierul nostru reacţioneazã la incertitudine. Dar ea nu trebuie sã ne ghideze comportamentul. Nu putem decide sã nu mai fim anxioşi, dar putem alege cum acţionãm şi ce facem cu aceastã anxietate. În fond, este viaţa noastrã, nu a anxietãţii noastre.

    Îngrijorarea excesivã amplificã orice deznodãmânt negativ, fãcându-ne sã ne concentrãm pe cel mai rãu scenariu posibil. Dar cât de probabil este ca acest scenariu chiar sã se îndeplineascã? Şi chiar dacã el ar apãrea, oare nu ai putea sã îi faci faţã? Nu ai trecut oare prin momente la fel de grele sau poate mai dificile şi le-ai supravieţuit? Evident, o consecinţã negativã nu ar fi plãcutã. Dar poate costul evitãrii sau al renunţãrii la un vis e cu mult mai mare decât costul unui eşec.

    Fii tu propriul tãu suport. Fii o sursã de încurajare pentru tine însuţi, nu un critic care te descurajeazã mereu. Atingerea unui scop poate fi deseori un proces dificil, plin de obstacole şi nereuşite. Acceptã lucrurile pe care nu le poţi controla şi munceşte pentru ceea ce poţi schimba. Felicitã-te pentru fiecare progres pe care îl faci, oricât ar fi de mic şi sãrbãtoreşte orice reuşitã.

    Dacã ai nevoie de ajutor în lupta pe care o duci cu anxietatea, nu ezita sã consulţi un psihoterapeut cognitiv-comportamental. În cadrul şedinţelor vei învãţa mai multe strategii de a-ţi schimba gândurile şi comportamentele nedorite, precum şi tehnici de relaxare, care te vor ajuta în momentele dificile.

Adauga un comentariu

Căutare