Andra Diaconu, psihoterapeut
"Spre deosebire de șah, în viață jocul continuă și după mat."
Isaac Asimov

Atitudini negative care duc la nefericire
2017/11/07 10:05:34

    Cu toţii avem gânduri negative uneori, însã felul în care le gestionãm poate face diferenţa între fericire şi tristeţe, speranţã şi neputinţã, încredere şi fricã, reuşitã şi înfrângere. Numeroase studii au demonstrat legãtura strânsã dintre atitudinile negative şi sãnãtate, fie ea emoţionalã sau fizicã.

    Autocritica şi mesajele negative direcţionate spre noi înşine reduc încrederea în propria persoanã, scad performanţa şi, în cele din urmã, ne saboteazã succesul. Astfel de gânduri apar sub forma „nu pot”, „nu sunt suficient de bun”, „nu sunt în stare”, „nu o sã mã descurc”. Cum ar fi ca un prieten sã îţi spunã toate aceste lucruri? Ai accepta o relaţie în care cealaltã persoanã te descurajeazã mereu? Dacã nu, de ce accepţi atitudinea aceasta negativã de la tine însuţi? De ce alegi sã fii tu propriul tãu inamic?

    Pentru multe persoane, tendinţa de a vedea lucrurile într-o manierã negativã reprezintã un stil de gândire. Plata facturilor, mersul la servici, o zi ploioasã sau traficul aglomerat sunt doar câteva exemple a factorilor generatori de stres şi emoţii negative pentru cei care vãd paharul pe jumãtate gol. Dar majoritatea lucrurilor nu sunt nici bune, nici rele. Ele sunt doar ceea ce sunt, nişte evenimente. Noi suntem cei care le investim cu o valenţã pozitivã sau negativã. Un exemplu concludent în acest sens îl reprezintã persoanele cãrora le place ploaia, considerând-o frumoasã, liniştitoare şi relaxantã.

    Felul în care alegem sã ne raportãm la ce se întâmplã ne poate face fericiţi sau nemulţumiţi, puternici sau vulnerabili. Şi da, felul în care gândim este o alegere. În exact aceleaşi situaţii, putem vedea aspectele pozitive pe care le presupun acestea. Plata facturilor e un semn cã beneficiem de cãldurã, apã, curent, în timp ce alte persoane stau pe stradã sau aduc apã de la fântânã sau nu au cu ce se încãlzi. S-a întâmplat vreodatã sã fie o defecţiune şi sã nu aveţi apã, gaz sau curent pentru câteva ore? Vã aduceţi aminte cât de neplãcut a fost? Poate aţi realizat atunci cât de indispensabile sunt lucrurile mici, de care beneficiem în fiecare zi şi pe care le trecem cu vederea, considerându-le „normale”. Jobul de care ne plângem în fiecare zi şi la care nu vrem sã mergem dimineaţa ne aduce anumite beneficii, altfel am fi renunţat deja la el. Poate e vorba de avantaje financiare, poate reprezintã o oportunitate de a câştiga experienţã la locul de muncã sau poate ne învaţã sã tolerãm frustrarea şi disconfortul. În fond, dificultãţile ne cãlesc şi ne oferã o altã perspectivã. Traficul aglomerat reprezintã o posibilitate de a asculta o piesã relaxantã, de a ne încetini din fuga cotidianã sau poate de a admira peisajul. Când a fost ultima oarã când aţi privit în sus, când aţi analizat arhitectura clãdirilor pe lângã care treceţi în fiecare zi? Deseori privim doar la nivelul ochilor, fãrã sã ne uitãm mai sus, la decoraţiile geamurilor sau la detaliile arhitecturale.

    Comparaţiile cu ceilalţi, create în defavoarea noastrã, pot genera stres, anxietate, depresie şi lipsã de încredere în propria persoanã. Invidia faţã de realizãrile altor persoane, de felul în care aratã, de statutul financiar sau profesional ne împiedicã sã ne concentrãm pe evoluţia noastrã. Avem trasee diferite şi starturi diferite. Astfel cea mai corectã comparaţie este cu noi înşine, cu noi cei de ieri sau cei de acum un an.

    Greşelile din trecut sunt cei mai buni profesori, atâta timp cât învãţãm din ele şi nu le transformãm într-o închisoare a prezentului. Ceea ce a fost nu mai poate fi schimbat. Ceea ce putem influenţa este momentul actual şi urmãtorul pas. Experienţele din trecut fac parte din noi, însã ele nu reprezintã întreaga noastrã identitate. Suntem mai mult decât trãirile noastre, fie ele pozitive sau negative. Suntem mai mult decât alegerile sau greşelile noastre. În consecinţã, putem oricând crea un alt drum, o altã poveste.

    Pentru a putea merge mai departe şi a nu rãmâne blocaţi în trecut, este important sã ne iertãm pe noi. Cu toţii facem greşeli. Deciziile greşite şi regretele fac parte din viaţa fiecãruia. Poate a fost vorba de o eroare în raţionamentul nostru, de o oportunitate pierdutã sau poate de o persoanã apropiatã pe care am dezamagit-o, cu sau fãrã intenţie. Autoînvinuirea şi etichetele negative pe care aceasta ni le aduce reprezintã o povarã inutilã pe care o ducem cu noi şi care ne împiedicã sã ne dezvoltãm. O atitudine funcţionalã, care ne duce cu un pas mai aproape de fericire, este compasiunea faţã de propria persoanã şi faţã de greşelile fãcute. Schimbã etichetele negative pe care ţi le aloci odatã cu autoînvinuirea, cu un gând mai raţional şi mai ancorat în realitate, precum „am fãcut o greşalã, dar asta nu mã face o persoanã rea, defectã sau incompetentã”. O eroare sãvârşitã înseamnã doar cã eşti om, nimic mai mult. Ea nu este un predictor pentru viitor: „dacã am greşit în trecut, înseamnã cã voi face greşeli în continuare”.

    Teama de eşec şi stabilirea unor standarde foarte înalte, cerându-ne sã facem totul perfect, ne poate paraliza, scãzând motivaţia şi performanţa. Numeroase studii au demonstrat cã aceste atitudini sunt puternic corelate cu un nivel crescut de nefericire. Este important sã încercãm sã facem lucrurile bine, însã la fel de important este sã acceptãm cã nu suntem perfecţi şi nu vom fi niciodatã. Imperfecţiunile dau deseori savoare vieţii şi ele sunt o parte importantã a progresului nostru. Cum altfel am putea sã îl mãsurãm?

    Rolul psihoterapiei cognitiv comportamentale este de a ne ajuta sã schimbãm atitudinile şi gândurile negative care ne împiedicã sã fim fericiţi, cu o perspectivã mai obiectivã şi raţionalã, care genereazã o stare de bine şi de echilibru emoţional.

Adauga un comentariu

Căutare